Tuvojoties Latvijas simtgadei, Skrīveru Mūzikas un mākslas skolā jau otro mācību gadu notiek mūzikas teorētisko mācību priekšmetu jauns pasākumu cikls. Tas ietver jau ikgadējo tradīciju – muzikāli radošās viktorīnas solfedžo un mūzikas literatūrā ‘’Riču Raču’’, un, sākot ar 2015./16.mācību gadu ‘’Tuvākās apkārtnes latviešu komponistu-klasiķu dzīves gājuma un daiļrades iepazīšanu’’.
Vispirms atskats pagājušā mācību gada pavasarī…. 2016.gada saulainā maija pirmdienā, aizvadot muzikāli radošo ‘’Riču Raču’’ nedēļu solfedžo un mūzikas literatūras ’’labirintos’’, devāmies izglītojošā ekskursijā uz Daugavas otro krastu.
Pirmais pieturas punkts – latviešu komponista Pētera Barisona dzimtās mājas ‘’Skudras’’ Staburaga pagastā. Komponista dzīves gājumu ļoti interesanti mums stāstīja tagadējā mājas saimniece, kura pazina arī komponista māti. Mājas otrais stāvs ir komponista valstība, kur stāv divas klavieres, vienas no tām ir 1875.gada tāfelklavieres. Klavierspēles klases audzēkņi Mārcis Grīnbergs un Toms Ģigulis uz tām parādīja savu spēlētprasmi. Fotogrāfijās pie sienas redzējām komponista pasniedzēju un arī lielu draugu – profesoru, latviešu klasiķi un Latvijas pirmās mūzikas augstskolas dibinātāju, rektoru Jāzepu Vītolu. Otrā fotogrāfijā – Pētera Barisona vienu no mīļākajiem komponistiem, Vīnes klasiķi Ludvigu van Bēthovenu. Lielie Dziesmu svētku virsdiriģenta vainagi ir kā liecība komponista mīlestībai pret kora mūziku. Komponista māte stāstījusi, ka P.Barisons, maziņš būdams, diriģējis ābeļdārzā, sevi iztēlojoties kora vadītāja lomā. Saules staru aicināti kopā ar saimnieci pieskandinājām mājas pagalmu ar skaistākajām tautasdziesmām!
Zinības smēlušies, devāmies uz Vīgantes parku, kur klausījāmies P.Barisona mūziku komponista namiņā, našķojāmies ar līdzpaņemtajiem gardumiem un priecājāmies par skaisto Vīgantes parku. Ar smaidiem sejās vakarpusē atgriezāmies mājās, lai nākamajās stundās visus gūtos iespaidus veidotu ‘’Domu kartēs’’. Radošie darbi tapa, strādājot komandās, pēc tam ar tiem iepazīstinot pārējos mūzikas skolas audzēkņus. Bija gandarījums par paveikto pagājušajā mācību gadā. Man, kā pedagogam, bija īpašs prieks dzirdēt, kad mazākie audzēkņi jautāja: ’’Kad vēl būs ‘’Riču Raču? Mēs gribētu katru nedēļu!’’
Un ātri pienāca jaunais 2016./17. mācību gads, lai turpinātu iesākto. ‘’Riču Raču’’ atkal klāt! 8.martā pie mums viesojās Kokneses MS komanda ar skolotāju Gundegu Ermiču. Mūsu skolas komandu pārstāvēja Beāte Babre (komandas kapteine), Roberts Grietens, Karīna Gaņina, Krista Posnija, Līga Survila, Kate Eidmane un Jūlija Sprudzāne. Tikpat svarīga un nozīmīga bija atbalstītāju komanda – Hugo Muižnieks, Alberts Pļenkovs, Loreta Mičule, Kristela Broka, Alberts Baumgartens, Kate Korņejeva, Karīna Aņisimova un Alma Pumpure. Ar muzikālu sasveicināšanos un iepazīšanos devāmies ‘’Solfedžo labirintos’’, likām muzikālās puzles, dziedājām latviešu tautasdziesmas, muzikāli ‘’lasījām’’ teikas par Skrīveriem, maldījāmies pa ‘’mūzikas jēdzienu labirintiem’’… Prieks par audzēkņu radošumu, aktivitāti un bagātīgo izdomu, pildot ne tik vienkāršos uzdevumus! Pateicoties mūsu skolas bagātīgajam instrumentārija klāstam, abas komandas varēja uzdevumus veikt ‘’kolektīvi muzicējot’’. Lūk, mūsu audzēkņu pārdomas! Karīna Gaņina: ’’Man vislabāk patika muzikālā puzle par LNOB, patika arī ‘’Jautrais kanons’’ un latviešu tautasdziesmas. Mēs teikā izmantojām flautu. Bija jautri draudzēties ar Kokneses komandu. Un man patika pēc tam ballīte ar Koknesi. Man patika ‘’Riču Raču’’, jo tas bija interesants’’. Krista Posnija: ‘’Man visvairāk patika muzikālās puzles par ‘’Simfonisko orķestri’’ un ‘’Latvijas Nacionālo operu’’, bet tas vēl nav viss. Visvairāk man patika likt tautasdziesmu ‘’Krauklīt’s sēž ozolā’’, un vēl man patika izmantot dažādus instrumentus, lasot teiku.’’ Līga Survila: ‘’Riču Raču stunda bija tik forša! Jo bija atbraukuši mūzikas skolas skolēni no Kokneses. Mums bija jāliek puzles un pēc tam jāuzraksta par salikto. Man patika solfedžo labirints un teiku stāstīšana, kur varēja izmantot instrumentus. Es spēlēju flautu. Beigās izrādījās, ka abām komandām ir vienāds punktu skaits. Pēc tam bija maza ballīte ar saldumiem un dzērieniem. Mums katram uzdāvināja savu teikas grāmatu’’.
Katrīna Aņisimova: ‘’Man visvairāk patika muzikālās puzles. Vēl man ļoti patika palīdzēt draugiem. Vēl man patika dziedāt dziesmas. Visvairāk patika dziedāt ‘’Krauklīt’s sēž ozolā’’. Kad viss beidzās, mēs ēdām saldumus un fotografējāmies.’’
Jūlija Sprudzāne: ‘’ Man vislabāk patika puzles. Vēl man patika dziedāt dziesmas. Bija prieks iepazīties ar Kokneses bērniem. Man patika dziesmas, ko Kokneses bērni dziedāja’’.
Beāte Babre: ” No sākuma satikāmies ar Kokneses MS. Pēc tam dziedājām kanonu. Man ļoti patika puzle par simfonisko orķestri un Latvijas Nacionālo operu un baletu. Vēl bija jāizdomā komandas nosaukumi. Mūsu komandas nosaukums bija ‘’Muzikālie’’. To izdomāju es. Kokneses nosaukums bija ‘’Kokneses gamma’’. Bija jālasa teika par Skrīveriem un klāt bija jāpievieno mūzikas instrumenti. Beigās bija mana mīļākā daļa. Saldumi!!! Bija ļoti daudz cepumi un limpo. Viss bija ļoti daudz! Es gribētu vairāk šādu pasākumu!’’
Uz ‘’saulainas‘’ nots izskanēja ‘’Riču Raču 2017’’, un maijā dosimies uz Sēlpili, kur apmeklēsim komponista Pētera Barisona priedi un pieskandināsim Zvejnieklīča atjaunoto estrādi. Lai notiktu radošie pasākumi, vislielākais paldies skolas direktorei Ivetai Biķerniecei par atbalstu visās manis ierosinātajās aktivitātēs! Un īpašs paldies visiem audzēkņiem, kuri ļoti ieinteresēti un apzinīgi gatavojās ‘’Riču Raču 2017’’!
Jolanta Puķīte,
mūzikas teorijas pedagogs