Zemgales Plānošanas reģions kopā ar partneriem no Zviedrijas, Norvēģijas, Somijas, Vācijas, Igaunijas un Polijas noslēdzis projektu “Sohjoa Baltic” jeb “Baltijas jūras reģiona sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bez vadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu”, kura laikā Zemgalē mēnesi kursēja bezpilota autobuss.
Projekta mērķis bija uzlabot videi draudzīgas transporta sistēmas pilsētu teritorijās, izmantojot pilsētas transporta dažādību un apkalpojot lielāku skaitu iedzīvotāju. Ar projekta “Sohjoa Baltic” aktivitātēm Latvijā tika sperts plats solis bezpilota transporta izmantošanā, pētot, popularizējot un praksē pārbaudot iespējas sabiedriskā transporta sistēmā izmantot autonomus bezpilota elektriskos autobusus.
Jelgavā bezpilota autobusa atklāšanas pasākums norisinājās 14. augustā un šeit divu nedēļu laikā elektriskais transportlīdzeklis nobraucis 618 kilometrus un pārvadājis 3817 pasažierus. Savukārt Aizkrauklē autobuss atklāts 9. septembrī, divu nedēļu ilgumā Aizkrauklē nobraukti 432 kilometri un pārvadāti 1877 pasažieri. Kopā Zemgales maršrutos ar 5694 pasažieriem autonomais autobuss veicis 1050 kilometru. Turklāt šie rādītāji, salīdzinot ar partneru sasniegtajiem, vērtējami ļoti augstu, ņemot vērā, ka citās valstīs autonomā autobusa demonstrācijas norisinājās krietni ilgāku laiku.
Gatis Kalendris, uzņēmuma “TT Transcom” pārstāvis un autobusa galvenais operators, atzina, ka esot apmierināts par iespēju būt pirmajam Latvijā darbā ar šādu transportlīdzekli, un arī pasažieriem braucieni ir patikuši. “Manā līmenī skatoties, viss bija veiksmīgi un projekts sekmīgi ieviests,” secina G. Kalendris.
“Sohjoa Baltic” projekta vadītājs Raitis Madžulis norāda, ka šāda tipa projekts Latvijā tiek īstenots pirmo reizi – jaunums bijis kā projekta apjoms, tā arī specifika un iepirkuma izstrāde. “Priecājamies, ka gan Jelgavā, gan Aizkrauklē saņēmām daudz atzinīgu vārdu no iedzīvotājiem un apmeklētājiem. Tāpat ir prieks par sadarbību ar valsts institūcijām un pašvaldībām, jo kopīgiem spēkiem daudz ko var atrisināt un izdarīt. Arī autobusa piegādātāji bija pretimnākoši, darbs bija patīkams,” rezumē projekta vadītājs. Viņš norāda, ka nevēlas apstāties pie sasniegtā, jo Zemgalē ir vairākas pilsētas, kurās šo tehnoloģiju varētu izmēģināt un ļaut iedzīvotājiem ar to iepazīties. Kā norāda R. Madžulis, nākotnē viņš vēlētos autonomos autobusus redzēt vēl “gudrākus”, ar iespēju apbraukt nelielus šķēršļus. Tāpat projekta komanda pauž vēlmi kādā no Zemgales pilsētām izmēģināt attālinātās vadības transportlīdzekli – proti, tajā neatrastos pat operators. Kopumā “Sohjoa Baltic” komanda projektu vērtē kā veiksmīgu un drīzumā turpinās iesākto, īstenojot “Sohjoa Last Mile” projektu.
Projekts “Pārrobežu sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju) pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu” tiek īstenots no 2017. gada oktobra līdz 2020. gada septembrim, un tā kopējais budžets ir 3,8 miljoni eiro, no kā 2,8 miljonus EUR līdzfinansē INTERREG Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programma.
Ilze Lujāne,
Zemgales Plānošanas reģiona
sabiedrisko attiecību speciāliste