Skrīveru novada dome saņēmusi Skrīveru novada iedzīvotāju vēstuli – iesniegumu, kurai pievienoti 1178 iedzīvotāju paraksti. Vēstulē pausts pamatots satraukums par Skrīveru iedzīvotāju drošību dzelzceļa teritorijā un pieprasīts nekavējoši risināt situāciju, lai to uzlabotu. Iedzīvotāji vēstuli nosūtījuši arī VAS „Latvijas Dzelzceļš”, Satiksmes ministrijai un Valsts dzelzceļa tehniskajai inspekcijai.
Pamatojoties uz iedzīvotāju iebildumiem, Skrīveru novada dome nosūtīja vēstuli VAS „Latvijas Dzelzceļš”, Valsts Dzelzceļa tehniskajai inspekcijai un Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojam.
Vēstulē tika aprakstīta situācija un minēti apstākļi, kas rada nedrošību uz dzelzceļa Skrīveru centrā.
Skrīveros dzelzceļš iet tieši caur centru, blakus ir skola, kurā mācās 338 skolēni, abpus dzelzceļam ir dzīvojamās mājas, veikali un dažādas iestādes. Lai gan ikviens saprot, ka dzelzceļa tuvumā ir pastiprināti jāievēro drošības noteikumi, vilcienu kustība Skrīveros vienmēr ir saistījusies ar paaugstinātu bīstamību un laika gaitā prasījusi vairāku cilvēku dzīvības.
Par dzelzceļu kā paaugstinātas bīstamības objektu jau 2005. gadā tika izstrādāts projekts „Riska novērtējums dzelzceļa posmā Pļaviņas-Rīga”, kurā bija novērtēti dzelzceļa posma riska līmeņi. Šajā dokumentā Skrīveri tika atzīti par vienu no bīstamākajiem objektiem, kur ir lielākais dzelzceļa negadījumu skaits. Tāpat eksperti norādīja uz nepieciešamību plānot un veikt riska samazināšanas pasākumus, kas saistīti galvenokārt ar virkni drošības pasākumu, dzelzceļa infrastruktūras atjaunošana un normatīvo aktu prasību ievērošanu vilcienu vadītājiem, autotransporta vadītājiem, gājējiem.
2015. gada 4. februārī VAS „Latvijas Dzelzceļš” atklāja jaunizbūvēto otro sliežu ceļu Skrīveri– Krustpils, kā rezultātā būtiski palielinājusies vilcienu satiksmes kustība, līdz ar to bīstamība dzelzceļa dēļ nepārprotami pieaugusi. Iedzīvotāji par visbīstamākajiem uzskata to, ka preču vilcieni caur Skrīveru centru traucas lielā ātrumā un vilcienu kustības grafiks sastādīts tā, ka vienlaicīgi ar pasažieru vilciena pienākšanu pa pirmo sliežu ceļu tuvojas un garām brauc preču vilciens. Šāda sistēma rada situācijas, kad cilvēki, lai paspētu uz pasažieru vilcienu, pat apzinoties bīstamību, tomēr riskē ar dzīvību un, tuvojoties preču vilcienam, mēdz skriet uz otro peronu.
Ļoti bīstamas ir situācijas, kad pasažieri uz šaurā otrā perona gaida pasažieru vilcienu, bet pa pirmo ceļu (bieži lielā ātrumā) garām brauc preču vilciens, radot spēcīgu vēja plūsmu, kas cilvēku var paraut zem braucošā vilciena sastāva. Uz perona starp pasažieriem un vilcienu nav nekādas norobežojošās barjeras vai vietas, kur pieturēties, lai gaisa plūsma neparautu zem vilciena ritošā sastāva. Tieši šāds nelaimes gadījums notika 2015. gada 7. aprīlī, kad dzīvību zaudēja Skrīveru novada jaunietis, kurš gaidīja pasažieru vilcienu, lai dotos uz augstskolu.
Tāpat iedzīvotājiem traucē dzelzceļa satiksmes radītie trokšņi, vibrācijas un smakas. Jau kopš 2011. gada Skrīveru novada dome un nevalstiskās organizācijas ir lūgušas VAS „Latvijas Dzelzceļš” uzstādīt prettrokšņu sienu, bet lūgums nav atbalstīts.
Pašvaldība atbildīgajām institūcijām lūdza sniegt informāciju un paskaidrojumus par visiem dzelzceļa satiksmes negadījumiem Skrīveru novada teritorijā kopš 2010. gada, un kādi bijuši atbildīgo iestāžu ieteikumi, lai nenotiktu traģēdijas. Tāpat lūdza sniegt atskaite, kādi dzelzceļa satiksmes drošības uzlabojumi Skrīveros veikti un kas tiek darīts, lai neatkārtotos līdzīgi nelaimes gadījumi.
Atbildes vēstulē Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs informē, ka nav veicis nelaimes gadījuma izmeklēšanu Skrīveru stacijā, kas notika šī gada aprīlī, jo saistībā ar noteikumiem, šis nopietnais gadījums esot jāizmeklē dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja un pārvadātāja kopīgi izveidotajai komisijai. Minētajai komisijai izmeklēšana jāpabeidz 35 darba dienu laikā pēc negadījuma. Ņemot vērā šīs komisijas atzinumu un, izvērtējot iesniegto pārskatu, Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs var pieņemt lēmumu uzsākt atkārtotu izmeklēšanu.
VAS “Latvijas dzelzceļš” atbildes vēstulē informē, ka Skrīveros dzelzceļa kustības intensitāte pieaugusi par aptuveni 5 procentiem. Pēdējos 15 gados Skrīveru stacijā notikuši 7 nelaimes gadījumi, bet 20l5. gada 7 .aprīlī notikušās traģēdijas izmeklēšana vēl nav noslēgusies (atbildes vēstule rakstīta 26.05.2015.).
Latvijas dzelzceļa vadība ziņo arī par informatīvo kampaņu dzelzceļa drošības jautājumos, un nākamajā mācību gadā sola viesoties arī Andreja Upīša Skrīveru vidusskolā, lai ar skolēniem pārrunātu šos jautājumus.
“Esam rekonstruējuši gan “salu”, gan malas peronus un pēc iedzīvotāju priekšlikuma- arī gājēju celiņu, kas atrodas stacijas galā virzienā uz Rīgu. “Salu” perona platums Skrīveru stacijā ir 4 metri, kas ir par vienu metru vairāk nekā minimālais normatīvais platums,” teikts vēstulē. “VAS “Latvijas dzelzceļš” izmeklē katru dzelzceļa negadījumu un cenšas noskaidrot cēloņus un rast ieteikumus drošības uzlabošanai. Tiek izmeklēts arī šī gada aprīlī Skrīveru stacijā notikušais nelaimes gadījums, pārskats ar tajā ietvertajiem ieteikumiem drošības uzlabošanai tiks nosūtīts Valsts Dzelzcela tehniskajai inspekcijai un citiem adresātiem.”
Uzņēmums informē arī par drošības pasākumiem,, kuri patlaban tiek īstenoti Skrīveru stacijā: kravas vilcienu ātrums samazināts līdz 50 km/h; gar “salu” perona malām ir uzkrāsotas dzeltenas sadalošās līnijas, nodalot bīstamo zonu no platformas vidusdaļas, kas palīdz pasažieriem labāk orientēties; pieņemts lēmums par esošā, starp galvenajiem ceļiem izvietota “salu” perona pārcelšanu uz I. un 3. ceļa starpceļu zonu, kur ir zemāka vilcienu kustības intensitāte.
Atbildes vēstulē piebilsts: “VAS “Latvijas dzelzceļš”, tāpat kā jūs, uztrauc drošības jautājumi, tāpēc labprāt uzklausīsim priekšlikumus un pieņemam uzaicinājumu apmeklet Skrīveru novada domi, lai apspriestu papildus drošības pasākumus.”
Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas atbildē teikts, ka gan 2015. gada 7. aprīlī Skrīveru stacijā notikusī nelaime, gan citi līdzīgi gadījumi Latvijas dzelzceļa sistēmā rosina VAS ,,Latvijas dzelzceļš” vērtēt papildus drošības pasākumus katrā konkrētā gadījumā: „Taču jāatzīmē, ka vilcienu kustība notiek noteiktā telpā sliežu ceļa ietvaros un cilvēkiem ir jābūt īpaši uzmanīgiem, atrodoties dzelzceļa tuvumā.”
2015. gada 7. aprīlī Skrīveru stacijā notikušā negadījuma izmeklēšanu veic VAS ,,Latvijas dzelzceļš” un SIA ,,LDZ CARGO” kopīgi izveidota komisija. Kaut šīs traģēdijas izmeklēšana nav beigusies, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija aicināja VAS ,,Latvijas dzelzceļš” izvērtēt papildus drošības pasākumus Skrīveru stacijā. „Šī negadījuma sakarā uzņēmums vērtē nepieciešamību veikt arī citus tehniskus un tehnoloģiskus pasākumus pasažieru drošības uzlabošanai, papildus tiks izvērtēti arī priekšlikumi grozījumiem normatīvos aktos attiecībā uz peronu izbūvi un brīdinājumu zīmēm,” teikts atbildes vēstulē. „Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija pievērsīs pastiprinātu uzmanību, lai VAS ,,Latvijas dzelzceļš” šos pasākumus īstenotu.”